Suspensii de la A la Z. Episodul 1 – Lucruri de baza despre comportamentul masinii

 

 

Sa modifici o masina astfel incat sa se comporte bine pe sosea/pista este o treaba destul de complicata daca o gandesti prea in detaliu. Frecventa de cursa a suspensiei, puncte de rasturnare, convergenta, balans, plus multe-multe alte aspecte care te pot deturna de la scopul final, mai ales daca esti incepator. Iata o solutie simpla: ignora tot ce vezi mai sus. Sansele de a-ti imbunatati comportamentul masinii vor creste daca iei in calcul urmatoarele 5 aspecte.

 

Numarul 1: Anvelopele

Cum alegi anvelopele potrivite? Dificil de spus. Companiile de anvelope nu par hotarate sa iti usureze alegerea, folosind combinatii alfanumerice care par fara sens uneori. Care e diferenta intre SportContact, ContiSportContact, Contact 6, Pilot Sport, Pilot Sport Cup si alte variante? Adevarul e ca sunt anvelope foarte diferite, ce se disting prin mici variatii ale literelor si cifrelor. Uneori poti evalua o anvelopa dupa modelul caii de rulare. 

 

 

In general, anvelopele de performanta au blocuri de rulare mai mari, deoarece fizic acestea sunt mai puternice si rezista mai bine unui condus agresiv. Totusi, performanta a devenit si un accesoriu la moda, iar caracteristici precum stabilitatea benzi de rulare, caile de evacuare a apei si altele sunt dictate acum si de moda, mai ales în tarile unde partea de custom este mult mai dezvoltata (ex USA). Astfel ajungi la anvelope care seamana cu cele de curse, dar care se comporta ca unele de strada.
In final, experienta este cel mai bun companion la achizitie. Daca nu ai suficienta experienta, ghidati-va dupa a celorlalti. Observati cine este rapid pe circuit si intrebati-l ce anvelope foloseste si de ce.

 

Numarul 2: cursa suspensiei

O cursa a suspensiei suficienta e la fel de necesara ca un set de anvelope de calitate, deci gandeste-te la asta atunci cand visezi la cat de coborata vrei sa fie masina. Unele masini au cursa atat de mare incat poti fi in decor si totusi inca sa mai ai cursa disponibila, pe cand alte masini cu greu pot fi coborate fara a lovi in limitatoarele de cursa. Cursa de care ai nevoie e determinata pe de-o parte de suprafata pe care conduci, si pe cealalta parte de configuratia suspensiei. Avand arcuri mai dure inseamna ca suspensia va parcurge o distanta mai scurta, deci nu e nevoie de o cursa foarte mare. Acelasi lucru poate fi spus si daca ai incarcare mare pe partea de low-speed compression. Urmatorul aspect poate nu pare a fi evident: in cazul in care ai anvelope foarte-foarte aderente, o sa ai nevoie de o cursa mai mare si/sau o suspensie mai ferma. Motivul e simplu: mai multa aderenta pe sosea inseamna un transfer al maselor mai mare (inclinare a masinii), care foloseste mai mult din cursa suspensiei.

 

Exista moduri de a maximiza cursa folosibila a suspensiei, insa implica adaugarea unor piese suplimentare si modificarea intregii configuratii pentru a echilibra toti ceilalti factori dinamici. Totusi, cea mai simpla solutie in ceea ce priveste cursa este sa nu cobori masina foarte mult.

 

Numarul trei: Balansul/Echilibrul

Al treilea lucru pe care trebuie sa il stii pentru a imbunatatii comportamentul masinii este cum sa setezi distributia maselor. Aceast lucru nu e greu de realizat daca retii urmatorul lucru: o incarcare prea mare pe un capat al masinii va face ca acest capat sa piarda aderenta mai repede. De exemplu, o masina cu tractiune fata si greutate mare pe fata va avea in mod natural o tendinta de subvirare, ceea ce vei vrea sa elimini. Iar ca sa elimini problema, e bine sa abordezi situatia tocmai invers: in loc sa elimini subvirarea, ce ar fi sa cresti supravirarea?

 

Mai multa supravirare apare cand roata de spate este incarcata mai mult. O incarcare mai mare pe rotile spate o poti obtine printr-o bara stabilizatoare mai dura, prin arcuri mai dure, prin amortizoare mai dure, sau prin toate cele anterioare.

Daca vrei sa cresti subvirarea intr-o masina cu tractiune fata, incearca sa rigidizezi componentele de pe fata. Intreaga premisa functioneaza si invers: daca ai deja o fata prea rigida, poti “inmuia” spatele pentru a obtine efectul dorit.

Presupunand ca ai ca punct de pornire o configuratie buna si doresti sa imbunatatesti echilibrul, va trebui sa reţii cateva aspecte: o modificare a diametrului barei stabilizatoare va duce la cele mai sesizabile schimbari in manevrabilitate. Inlocuirea arcurilor cu unele cu duritate diferita este cam a doua în topul efectelor produse, pe trei ar fi bieletele antiruliu reglabile. Pe locul patru sunt reglajele de pe amortizoarele ajustabile, dar mai bine pastrezi varianta aceasta doar pentru ajustari fine, dupa ce ai deja o configuratie solida.

Dar fii atent: daca nu ai gandit cum trebuie cursa suspensiei, incercarile tale de imbunatatire a comportamentului ar putea conduce exact la opusul dorit. O masina ce subvireaza din cauza suspensiei fata ce ajunge la capat de cursa ar putea fi facuta sa subvireze mai puţin prin montarea unei bare stabilizatoare mai groase, ce ar reduce ruliul. Iar reducerea ruliului ar face ca suspensia de pe partea exterioara a virajului sa nu mai ajunga la capat de cursa. Acesta este motivul pentru care am considerat ca pe locul doi in ceea ce priveste suspensia se afla cursa suspensiei, si de abia pe 3 balansul/echilibrul.

 

Numarul patru: amortizoarele

Amortizoarele sunt ca magia neagra, ambele sunt puternice si greu de stapanit fara ani de studiu in spate. Niste amortizoare bune pot face o masina sa mearga si sa se comporte exemplar, unele proaste iti pot face inutila orice incercare de ajustare.

Alegerea unor amortizoare bune e poate mai dificila decat alegerea anvelopelor, dar principiul este acelasi: gaseste o masina rapida a altcuiva, intreaba-l ce amortizoare foloseste si cine i le-a setat. Si apoi du-te si cumparati-le de la sursa. Sau, opteaza direct pentru Ohlins, “magia galbena”, de la noi, ca tot suntem dealer autorizat şi service center Ohlins 🙂

Dar despre amortizoare vom mai vorbi intr-un articol viitor, mult mai detaliat. 

 

Numarul cinci: Geometria

Ultimul lucru esential pe care trebuie sa-l stii pentru a beneficia de intregul potential al masinii este ca geometria conteaza foarte mult. Bineinteles ca si la capitolul geometrie lucrurile pot parea confuze, ca urmare iata o versiune foarte pe scurt cu lucruri pe care e bine sa le ştii (vom folosi si termenii în engleza, care poate sunt mai usor de inteles sau mai uzuali in anumite cercuri):

Toe in (convergenta pozitiva) pe puntea fata imbunatateste stabilitatea pe linii drepte, dar are dezavantajul ca virajele vor fi luate mai lent.

Toe out (convergenta negativa, divergenta) pe puntea fata face ca maşina sa fie mai instabila pe liniile drepte, oarecum instabila la intrarea in viraje (unor persoane le place treaba asta), dar va distruge interiorul anvelopelor de pe fata.

Toe in pe puntea spate dezvolta subvirarea.  Toe out pe puntea spate te va scoate în decor.

Mai mult camber (cadere) va creste aderenta in viraj, dar vine la pachet cu o aderenta mai scazuta pe accelerare, franare si tot ce tine de liniile drepte. 

 

Totul clar? Avand aceste sfaturi pentru a imbunatati comportamentul masinii, nu putem decat sa iti sugeram sa iesi pe circuit si sa exersezi. Cursele reale difera de cele din Gran Turismo sau Forza,  iar in viata reala nu avem restart, ci doar materia numita “Fizica”. Din aceasta materie sunt rezultate si majoritatea sfaturilor din prezentul articol, iar ea trebuie respectata, altfel iti va baga adanc mana in buzunar. 

 

Toate cele bune,
Rams Motorsport